Aktiviteter. Idrettsgrener

De fleste fysiske aktiviteter som drives med måte, fornuft og glede er verdifulle på mange måter. Her nevnes noen vanlige aktiviteter ganske kort. Grundigere gjennomgang av dette beregnet på barn, unge og voksne med astma finnes i den norske boken: Astma & trening av Kai-Håkon Carlsen og Thor-Øistein Endsjø (Norsk Kulturforlag 1996, ISBN 82-91105-04-9)

Omtanke ved astma
Ved luftveisplager med hyperreaktivitet og spesielt ved astma er opptrening for å få best mulig kondisjon en viktig del, se anstrengelsesutløst astma. NB intervalltrening.

Svømming i svømmebasseng med klor kan virke forverrende.

Er det kaldere enn 10 kuldegrader ute, bør alle være litt forsiktig med fysiske anstrengelser der. Ved astma hjelper det godt med Jonasmaske.

Før fysisk anstrengelse skal det brukes medsisiner som avtalt med legen

Kommer det pustebesvær, bruk hvilestilling og evt inhalasjon av åpnermedisin.

Omtanke ved eksem
Fysisk aktivitet gjør huden varm og svett, og da øker kløe (og kloring). Valg av treningsklær er viktig

Etter dusj må det brukes rikelig fuktighetskrem

Svømming i svømmebasseng med klor kan virke forverrende, men svømming i sjøvann er bra!

Foto: colourbox.com

Intervalltrening brukes for å øke fysisk kondisjon. Det går ut på å veksle mellom rolig, moderat, behagelig jogging og intens anstrengelse i full fart i 3-4 minutter avhengig av formen og  tendenser til anstrengelsesutløst astma. Dette gjentas og gjentas gjennom hele treningsøkten.

Aerobics. Dette utvikler både bevegelighet og kondisjon og er ofte gøy. Samtidig møter du mange andre og kan få nye venner.,

Dette foregår som oftest inne, og da er det viktig at det er nok, ren luft og godt renhold av salen

Bueskyting, ikke alene , men i en klubb betyr mer mosjon enn de fleste tenker på, for bueskytingen kombineres der gjerne med  atskillig fysisk aktivitet som bedrer kondisjon og krefter. Det er en spennende og morsom ferdighet

Dans  kan gjennomføres på mange måter og steder og kan være en veldig hyggelig aktivitet. Ballettdans er veldig krevende for dem som har høye ambisjoner, men overkommelig for de fleste på et lavere nivå  og særlig hvis en har sans for musikk og rytme. Fin aktivitet for småbarn. Jazzballett er flott kondisjonstrening.

Fotball er en av de mange ballspillene som egner seg godt ved astma ved at det veksler mellom lav fart og høy fart i løp og av og til små hvilepauser, krever samarbeid og samspill med alle, øver opp konsentrasjonsevne og teknikk. Og så er det morsomt både for jenter og gutter.

Golf gir mulighet fror allsidig mosjon i den grad hverf utøver regulerer farten sin mellom slagene, men passer mest for de pengesterke, 

Gymnastikk er et fag i barneskole, ungdomsskole og videregående skoler, og det er fint å kunne være med på den allsidige treningen som gis. Gymlæreren bør orienteres om evt problemer ved astma og/eller eksem. Mange unge er sjenert over å vise seg nakne med eksem, og forsøker å skulke unna av den grunn. Det bør kunne løses i samarbeid med gymlæreren. For eldre med astma er tilpassede gymnastikkpartier en god ting både for trening og kontakt med andre.

Høydehopp, lengdehopp. Også trening i høydehopp og lengdehopp er fint. Det krever opptrening til stor fart i korte løp og god bevegelighet. 

Håndball, se fotball, men håndball krever som oftest mer sammenhengende anstrengelse og særlig god kondisjon.

Jogging  er en ypperlig form for kondisjonstrening, særlig hvis du skyter inn noen omganger med intervalltrening. Å jogge sammen med  en venn eller to er fint, hvis det bare tas hensyn til den som tåler minst anstrengelse. Prating under joggingen kan øke hyggen, men krever enda bedre pust.

Judo, se karate.

Karate  (og judo) er en sport med sikte på selvforsvar. Den oppøver bevegelighet, hurtighet og konsentrasjon, men bør omfatte styrke- og kondisjonstrening.

Langrenn (ski), for topputøvere av denne sporten blir ekstrem trening i kaldt vær en så hyppig årsak til astma at det nesten er som en yrkessykdom. Vi andre kan gå på ski etter vår egen evne og kondisjon. Hvis det ikke er for kaldt i luften, er det en ypperlig måte åp få opp kondisjonen på om vinteren. Er det kaldt, kan du bruke Jonasmaske, men vær da forberedt på at det kan bli litt mye rim i og rundt fjeset, og at det er en smule tyngre å gå.

Vi har flere ver4densmestre og olympiske mestre i langrenn som har oppnådd triumfene tross astma. Noen astmamedisiner er ikke på dopinglisten, andre er det.

Løping se jogging Korte hurtigløp kan godt forenes med astma, bare treningen er godt tilrettelagt. En verdensmester i hekkeløp har astma.

Orientering er en god øvelse utenom konkurransemiljøene - og utenom pollensesongene for dem som har pollenallergi. Spennende, utfordrende, lærerikt og morsomt med krav til god kondisjon - som må trenes opp. Som personlig eller familiehobby kan en legge tempoet slik det passere, og kan ha det veldig hyggelig underveis og fremme ved målene

Padling, roing.  Dette kan drives stort sett bare om sommeren, men da er det en gpd ting for kroppen. Det bygger opp rygg- og magemuskler som er fint på ha for å puste riktig. Det kan legges opp også som kondisjonstrening i tillegg til styrketreningen ved å ro eller padle fort etter samme opplegg som intervalltrening i løp.

Skøyteløp,  her gjelder de samme tingene som nevnt for langrenn. I skøyteløping utenom konkurranser kan en legge opp til hva en vil av anstrengelser og intervalltrening,. Med ishockey eller bandy kan du få med deg ballspillets gleder og utfordringer, men det krever ofte veldig god kondisjon med anstrengelser nesten kontinuerlig gjennom hele kampen, uansett hvilket konkurransenivå den kampen er på.

Sykling, kjempefin fysisk aktivitet når en kontrollerer graden av anstrengelse i forhold til formen og samtidig bruker syklingen til å bedre kondisjonen. Også her er det muligheter for opptrening etter intervallprinsippet.

Tauhopping, dette er flott kondisjonstrening og kan gjennomføres nesten hvor som helst (men på strømpelesten inne!) og når det passer. Hvis dette gjennomføres etter prinsippet for intervalltrening 3 ganger i uken aller mer, er du garantert bedre kondisjon på kort tid.

Foto: colourbox.com

For barn er dette en morsom lek, særlig med slengtau. Lær ungene teknikkene!

Tennis er et morsomt og utfordrende ballspill som kan nbli temmelig anstrengende over tid, men bør kombineres med systematisk opptrening av kondisjonen gjennom for eksempel jogging.

Treningsenter, trimrom er nå tilgjengelig mange steder for innendørs trening med forskjellige apparater.

I noen er det også svømmebasseng med behagelig lunkent vann.  De fleste har kyndig personale som kan gi råd til den enkelte deltaker. Prisen varierer, men det kan være en god investering i egen helse hvis kostnaden ikke går ut over det en kan greie uten store forsakelser. Utøveren kan velge mellom mange forskjellige apparater for trening av muskler. For kondisjonstrening er tredemølle, ergometersykkel og romaskin best egnet.

Husk intervalltrening!

Med fornuftig bruk (og god veiledning) kan du her bygge opp bedre kondisjon, god styrke og førlighet og en harmonisk balanse mellom musklene innenfor dine egne forutsetninger. Informer personalet om du har anstrengelsesastma eller andre handikap i forhold til fysisk aktivitet, og bruk evt.  premedisinering.

Turgåing  egner seg for alle aldre, og for mange særlig i hyggelig selskap med andre. Rask gange og gange i bratte bakker etc øker pulshastigheten. Så kan hver for seg evt gå noen turer alene og øke farten det en orker i perioder, kanskje løpe litt nå og da. Slik kan kondisjonen bygges opp gradvis. Dette er hyggelig fysisk aktivitet også for eldre mennesker. Bruk av lette og veltilpassede turstaver kan øke nytten og gleden for mange.  

(Sist oppdatert 10. august 2004)