Dyr i passasjersete på fly

Min kone og jeg har leilighet på Gran Canaria der vi bor deler av året som helseflyktninger - noe vi har stort utbytte av 15. oktober bestilte jeg billetter med SAS for en reise nedover 2. januar med retur 15. februar. Glemte i farta å sjekke dette med allergi og hunder på flyet. Så 14 dager senere kontakter jeg SAS og får da beskjed om at på begge de bestilte flyvningene var det bestilt plass for kjæledyr (hunder) og at vi derfor ikke kunne regne med hundefri reise.

Dette opprører meg sterkt.

En ting er at vi må betale for å endre billettene, eller gebyr for å avbestille. En annen ting er at selv om vi da ikke flyr med hunder ombord - hvordan kan vi da vite at det setet på SAS-flyet som vi skal bruke på turen hjem igjen, en time tidligere hadde vært brukt av en hund på veien ned til Gran Canaria? Hvordan kan SAS overhodet si at de har allergivennlige flyvninger når de tillater hunder i kabinen?

Har du et synspunkt på dette temaet? Hvordan mener du vi bør forholde oss?

SVAR:

Du har viktige spørsmål her! En ting er at en allergibillett skal sikre deg mot at dyr reiser samtidig med deg i kabinen. Det store spørsmålet er det som du stiller: hvilken garanti har allergikeren for at det ikke er støv med allergener fra dyr i setet. 

Med det jeg har sett av rengjøring i kabinene i fly som skal returnere etter en time eller to, har du ingen slik garanti i fly som tillater at dyr tas med i kabinen. Kanskje dyreeiere og allergikere ikke bør bruke samme flyselskap?

Dette synes jeg dere bør ta opp med NAAF for dere er vel medlemmer der? Se Allergibillett. NAAF kan gi råd og stille krav til flyselskapene. Kanskje med og uten ”anbefalt av NAAF”.

(Sist oppdatert 3. november 2009)