Jump to main content Jump to footer
logo: Astma- og Allergiforbundet - gjør Norge friskere

Forebygg allergiske sykdommer helt fra start

Nytt liv med trening

No image
Dato publisert: Sist oppdatert:
To dager i uka møtes «Kolsgruppa» i Drammen for å trene. Helge Andersen (80) er en av dem. Han har fått en ny vår med dedikert trening.

Helge Andersen fra Krokstadelva har kols, og har akkurat fylt 80 år. Han fikk diagnosen for 20 år siden, men forteller at han merket allerede ti år tidligere at noe var galt.

– Jeg hosta mye og orka mindre og mindre. Jeg trodde egentlig bare at jeg begynte å bli eldre, men kona klarte til slutt å mase meg til legen. Der fikk jeg påvist kols. På sykehuset sa de at jeg hadde 54 prosent lungekapasitet igjen, sier Helge.

Helge fikk medisiner og fortsatte som før, men følte seg ikke noe bedre.

– Formen var veldig dårlig. Det er 15 trappetrinn å gå for å hente ved til peisen der vi bor. Da jeg kom opp igjen etter en sånn tur var jeg helt ferdig, og strevde med å puste, forteller han.

Du kan lære mer om kols her >>

Treningen

En morgen for ti år siden så Helge en annonse i avisen der de søkte kolspasienter til en treningsgruppe. Tilbudet var for medlemmer i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF). Helge meldte seg inn og møtte opp på første mulige trening.

– Jeg hadde prøvd det som var av medisiner uten særlig effekt, så dette ville jeg gjerne prøve, sier Helge.

Han trente fast to dager i uka i seks måneder, både spinning og styrke, men han merket ingen betydelig bedring. Da bestemte Helge seg for å trene dobbelt så mye.

– Jeg økte til en og en halv time spinning, etterfulgt av en time med styrketrening. To ganger i uka. De neste seks månedene merket jeg gradvis at det ble lettere å puste, og jeg følte meg sterkere og lettere til sinns, sier Helge.

Tren intensivt

Anders Østrem er fastlege og spesialist i allmennmedisin og sitter som nestleder i Lunger i praksis, et nettverk for allmennleger med mål å bedre omsorgen for pasienter med astma og kols. Han har lang erfaring med lungesykdommer, og forteller at det er godt dokumentert at trening er bra for pasienter med kols.

– Det er gjort flere studier som viser at det å trene intensivt er bra, og dette gjelder ikke bare kolspasienter, men også pasienter med for eksempel kreft eller hjerte- og karsykdommer. Jeg har selv vært med å gjøre en undersøkelse der vi testet pasienter med kols som kun hadde 30 prosent lungekapasitet. Det viste seg at det var kondisjonen deres som begrenset aktivitetsnivået, og ikke oksygenopptaket i lungene. Og for å bedre kondisjonen, må man opp i intensivitet. Man må med andre ord bli andpusten for at det skal ha effekt. Derfor anbefales ofte trening med fire ganger fire intervaller for pasienter med kols, sier Anders Østrem.

Et nytt liv

Ti år har gått, og Helge trener fortsatt like mye. Han forteller at treningen har forandret livet hans fullstendig.

– Det har betydd utrolig mye for livskvaliteten min. Jeg har ikke bare blitt bedre i pusten, men jeg har også blitt sterkere i kroppen. Jeg må fortsatt ta det ganske rolig, og jeg kan ikke starte for brått med krevende aktiviteter. De 15 trappetrinnene for å hente ved går nå helt uten problemer, og jeg kan fint holde på i hagen et par timer uten å bli for sliten. Det er takket være treningen, sier Helge.

Men det er ikke bare pusten og kroppen som har forandret seg til det bedre med treningen.

– Den største endringen har helt klart skjedd i psyken min. Jeg er ikke noe redd lenger, og jeg tenker ikke lenger at kolsen er noe farlig, sier han.

Helge er nå ansvarlig for treningsgruppa som møtes på Akropolis treningssenter hver mandag og torsdag. De ønsker flere deltakere.

– Alle kan være med, uansett hvor du bor eller hva du har. Men hvis det er fullt, prioriteres de med kols, sier Helge.

Skammer seg ikke

Helge er åpen rundt sykdommen sin og bruker ikke mye energi på å skamme seg.

– Det blir ikke noe bedre av det. Det er en sykdom forbundet med en del stigmatisering, men det kan være dårlig for psyken din å trykke det ned og gjemme seg vekk. Vær åpen og prat om det, så får du en mye bedre hverdag, avslutter Helge.

Du kan finne mange nyttige informasjonsfilmer om kols på vår YouTube-kanal >>