Jump to main content Jump to footer
logo: Astma- og Allergiforbundet - gjør Norge friskere

Beskytt deg i kulda - råd til deg med astma

Fiskeallergi

No image
Dato publisert: Sist oppdatert:
Allergi mot fisk er ikke spesielt utbredt, men for enkelte kan det gi alvorlige plager. Her finner du nyttig informasjon om fiskeallergi.

Hva er fiskeallergi?

Allergi mot fisk skyldes at kroppen reagerer på et protein i fiskekjøttet. Dette proteinet finnes i mange typer fisk, men de fleste fiskeallergikere reagerer på fisk fra torskefamilien. Omtrent halvparten av alle fiskeallergikere vil reagere på all slags fisk. Noen tåler fiskeslag som laks, ørret, makrell og ferskvannsfisk, mens andre bare reagerer på rød fisk og tåler for eksempel torsk. Dette kan være viktig å få avklart i samråd med lege, slik at du slipper å leve mer begrenset enn nødvendig. 

Det er ingen sammenheng mellom fiskeallergi og allergi mot skalldyr.

Hvilke reaksjoner gir fiskeallergi?

Som regel oppstår symptomer på fiskeallergi umiddelbart etter inntak av fisk. Hvor alvorlig reaksjonen er, varierer fra person til person. Vanlige symptomer ved allergi mot fisk er kløe i munn og svelg, astmasymptomer, mageplager, utslett, og rennende øyne og nese.

De allergifremkallende stoffene i fisk er meget varmestabile, hvilket betyr at de ikke forsvinner under koking eller steking. Enkelte sensitive personer kan derfor få allergiske reaksjoner, i form av astmasymptomer, hvis de puster inn dampen fra steking eller koking av fisk. 

I sjeldne tilfeller kan det oppstå en kraftig allergisk reaksjon, såkalt anafylaktisk sjokk, med blodtrykksfall og pusteproblemer. 

Les mer om behandling av anafylaksi her >>

Hvordan behandles fiskeallergi?

Den eneste behandlingen ved matvareallergi er å utelate matvarer du ikke tåler fra kostholdet. Dette gjelder både ren fisk, men også produkter som inneholder fisk som ingrediens. 

I hvilke produkter finnes fisk?

En god del ferdigvarer inneholder fisk eller fiskeprodukter. Ett eksempel er leverpostei, som kan inneholde ansjos. Det er mulig å få kjøpt leverpostei uten ansjos. 

Krabbesalat kan inneholde fisk, og crab-sticks er laget av fisk, ikke skalldyr. I fiskeboller vil det variere hvilken type fisk som er brukt. Oystersaus eller fiskesaus fremstilles blant annet av fisk, og brukes som krydder i mange asiatiske retter. For de fleste fiskeallergikere er fiskeoljer ikke noe problem, men noen allergikere er så følsomme at de kan reagere på de spormengdene med protein som kan finnes i oljene.

I ingredienslisten skal det stå om produktet inneholder fisk eller ingredienser framstilt av fisk, for eksempel animalsk fett/olje. Dette skal fremheves, enten ved fet eller kursiv skrift, slik at det er enkelt å se. 

Det er viktig å lese ingredienslisten nøye hver gang, fordi det noen ganger kan være fisk i produkter hvor du ikke forventer å finne det. Produsenter kan også endre ingredienslisten, uten å endre utseende på produktet. 

Fisk og ernæring

Fisk er hovedkilden vår til marine omega-3 fettsyrer, vitamin D og jod i kostholdet. Som allergiker bør du derfor være ekstra oppmerksom på å ersatte disse næringsstoffene ved hjelp av annen mat eller tilskudd.  

Fet fisk som laks, ørret og makrell er hovedkilden vår til omega-3 og vitamin D. Alternative kilder til omega-3 er valnøtter, gresskarfrø, og raps-, linfrø- og soyaolje. Disse kildene kan ikke erstatte fisk i praksis, men de kan bidra med viktige fettsyrer. For å dekke behovet for marine omega-3 fettsyrer anbefales allergikere å ta tran daglig. Norskprodusert tran inneholder ikke målbare mengder fiskeprotein, og tåles derfor av de fleste med allergi. Opplever du reaksjoner på tran, kan du prøve krillolje, selolje eller eventuelt en algeolje og se om det er et bedre alternativ for deg. 

Sollys er den eneste andre kilden vår til vitamin D. Det er derfor lurt å ta et trantilskudd som også inneholder vitamin D. Tilskudd av vitamin D bør, om ikke annet, tas i alle måneder som slutter på r, altså fra september til februar. I disse månedene er vi minst eksponert for sollys.

Hvit fisk er, sammen med melk og meieriprodukter, den viktigste kilden vi har til jod i Norge. Hvis hvit fisk må utelates fra kostholdet kan det være nødvendig med tilskudd av jod, noe avhengig av hvor mye meieriprodukter du inntar. Diskuter gjerne behovet ditt med lege.

Skalldyr er også en god kilde til omega-3 og jod. Ikke alle skalldyr inneholder vitamin D, men kamskjell, reker og østers er gode kilder som inneholder omtrent havparten av det fet fisk gjør. Vi spiser gjerne ikke nok skalldyr i det daglige til at det kan erstatte fisk fullt ut, men er du oppmerksom på inntaket kan det være et betydningsfullt bidrag.

Les mer om erstatning av allergener i kostholdet, og hvorfor dette er viktig, her>>

Hvem får fiskeallergi?

Fiskeallergi viser seg ganske tidlig i livet, men sjelden før ett års alder. Ofte, men ikke alltid, er det en livslang allergi.

Allergi mot fisk er et problem i fiskeindustrien, hvor den er årsak til kontakteksem og astmasymptomer.

Selv om noen er alvorlig plaget av fiskeallergi, er det likevel ikke mange på landsbasis som er rammet.

Last ned denne siden i pdf-versjon her >>

Her finner du også mer informasjon, tips og råd.