Jump to main content Jump to footer
logo: Astma- og Allergiforbundet - gjør Norge friskere

Pollenvarselet

Astma og trening

No image
Dato publisert: Sist oppdatert:
Å holde seg fysisk aktiv er viktig for både fysisk og psykisk helse. Her får du noen korte enkle videoer for å komme i gang med hverdagstreningen, spesielt tilpasset deg med astma.

Mange med astma er dessverre lite fysisk aktive av frykt for å fremprovosere astmaanfall. Med riktig medisinering og tilrettelegging av aktiviteter kan også barn og voksne med anstrengelsesutløst astma fungere på lik linje med andre.

Fysisk aktivitet har mange positive effekter både for fysisk og psykisk helse, og du kan oppnå bedre astmakontroll om du trener regelmessig. Det kan også føre til redusert behov for medisiner, færre akuttbesøk og færre sykedager. Treningen bør bestå av både kondisjons-, styrke- og bevegelighetstrening.

6 gode treningsråd for deg med astma 

1. Vær riktig behandlet: Sørg for at du har fått en personlig behandlingsplan hvor det kommer frem om, og i så fall hvordan, du skal medisineres i forbindelse med trening. Ta medisiner med korrekt inhalasjonsteknikk 15 min. før fysisk aktivitet hvis det er anbefalt av din lege.

2. Det er lov å be om hjelp: Hvis du syns det er vanskelig å komme i gang med trening, eller du har begrensninger med å være aktiv; husk at de med astma kan ha rett til fysioterapi. Det finnes også treningsgrupper, frisklivssentraler og treningssentre som kan bistå!

3. Justér etter forholdene: Pollensesongen kan være utfordrende for noen astmatikere. Følg med på pollenvarsel.no og tren gjerne innendørs på dager med kraftig spredning. Unngå å trene ved steder med høy luftforurensning. Se for eksempel yr.no.

4. Husk god oppvarming: Oppvarming er viktig, spesielt ved trening med høy intensitet. Det å langsomt øke pulsen i opptil 20 min. kan bidra til å redusere eller forhindre pusteproblemer under trening.

5. Prøv en varmemaske: Ved trening i kaldt vær kan du bruke en varmemaske. Masken vil hjelpe fordi luften blir varmet opp før den pustes inn, slik at du unngår å irritere luftveiene og få problemer med pusten.

6. Rolig nedtrapping: Nedtrapping er viktig for å unngå astmasymptomer etter trening. Avslutt treningsøkten med 5-15 minutters øvelser som langsomt senker pulsen.

Motivasjon for å komme i gang:

Her finner du noen enkle videoer med forslag til korte hverdagstreninger for deg med astma. Dette kan gjøres hjemme i stua med det du har tilgjengelig av utstyr. God trening!

 

For fullskjerm kan du se videoen på YouTube.

 

For fullskjerm kan du se videoen på YouTube.

 

 For fullskjerm kan du se videoen på YouTube.

 

For fullskjerm kan du se videoen på YouTube

 

Har du spørsmål om astma? Ta gjerne kontakt med vår gratis rådgivningstjeneste! Som medlem i Norges Astma- og Allergiforbund får du prioritert hjelp av våre rådgivere, samt mange gunstige medlemsfordeler