Jump to main content Jump to footer
logo: Astma- og Allergiforbundet - gjør Norge friskere

Forholdsregler

No image
Dato publisert: Sist oppdatert:

Selv om man kan klare alt, er det greit å være realistisk og ta fornuftige forholdsregler.

Ytre forhold ved trening med astma

Astmaanfall kan utløses av en mengde faktorer. Allergi, luftveisinfeksjoner, tobakksrøyk, støv, forurensning, tåke, rå luft, kulde, gasser, sterke lukter/parfyme, stress, enkelte medisiner, til og med fysisk aktivitet om man ikke tar forholdsregler.

Ved pollenallergi er man ekstra utsatt i pollensesongen. Ta hensyn til dette ved trening, spesielt utendørs på solrike dager med vind. Det er da mest spredning fra tidlig morgen til ut på ettermiddagen.

- Ved allergi, ta hensyn til pollenvarsel og ta allergimedisin slik legen har sagt.

- Drikk vann i god tid før trening, spesielt hvis det er varmt.

- Tren innendørs om det er kraftig spredning, eller bruk pollenmaske.

- Spis et lett måltid minst to timer før trening og middag én time etter trening.

- Gjennomfør lang og rolig oppvarming.

- Tilpass bekledning etter værforhold.

- Bruk Jonasmaske eller ullskjerf over munn og nese ved temperaturer under -5 grader C.

- Tren ikke i kulde under -10 grader C.

- Tren ikke med feber eller infeksjoner.

- Forsiktig trening etter sykdom.

- Unngå treffikert område i rushtiden.

- Husk å ta din forebyggende astmamedisin, slik anvist av lege.

 

Oppvarming ved trening med astma

Rolig lang oppvarming åpner luftveiene og øker treningsevnen og er derfor spesielt viktig for personer med astma.

1. Lek med ball uten kamp krever 10 minutters jogging

2. Lange rolige intervaller krever minst 20 minutters oppvarming

3. Høy intensitet (sprint - kort intervall) krever minst 30-40 minutters jogging

 

Treningsutstyr

Bruk lett og behagelig treningstøy tilpasset vær og temperatur. Ull tar opp fuktighet, eventuelt superundertøy innerst. Bruk godt skotøy tilpasset foten og treningsformen.

Jonas varmemaske gir god beskyttelse mot kald og tørr luft og er egnet for astmatikere som føler at de blir verre i kaldt vær.

 

Medisiner i startfasen

Husk å ta din vanlige, forebyggende astmamedisin hver dag, slik anvist av din lege. Om du behøver medisin før trening/fysisk aktivitet, skal den tas 15 minutter før du starter.